Det är ju bara jag, mamma och pappa kvar boendes i Göteborg. Ena bror i Stockholm. Andra bror med familj flyttade ju upp till Bollnäs för ett år sedan. I ett par år nu har jag inte känt en sån stor längtan efter jul. Att fira den. Så när mamma berättade för mej I somras att hon och pappa Åker upp till Bollnäs över jul. Med stopp hos farmor i Eskilstuna, bestämde jag mej där och då för att inte följa med upp.  Visst. Det hade varit roligt att kanske få se en del snö. 
Att träffa svägerskans släkt igen. Att få träffa bror med familj. Min brorson. Men jag känner inte för att åka.  Jag berättade detta för mamma när hon var hemma hos mej senast.  Hon blev väl inte så glad. Tror dock att hon redan har glömt att jag sa något om att inte fira jul förra året. ( bror med familj var här i Göteborg, och jag var naturligtvis med) 
Jag pratar med min bror i Bollnäs och berättar. Han blev väl lite tyst. Men när jag förklarade att jag inte ens hade tänkt att fira förra året, så blev han förstående. Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Sitta hemma och äta lite julmat. Eller något annat. För mej spelar det ingen roll. Och dessutom fyller farmor nittio år i slutet på november.  Så vi syns allihopa i Eskilstuna ändå lördag till söndag den helgen.

