wpid-img_20151121_215654.jpgJag somnar i en soffa vid elva. Vaknar upp utsövd klockan åtta en söndagsmorgon, som bjuder på fint soligt men kallt väder. Morgonen förmiddagen handlar om förberedning. Innan tårtor, kakor och kaffe vin ställs fram. Jag, mamma pappa handlar blommor. Släkten kommer. Bröder, faster, farbröder, kusiner. alla andra.

 

wpid-img_20151122_141516.jpgwpid-img_20151122_141538.jpgHinner inte vara med så länge, men äter tårta, kakor, dricker kaffe. Kramas. Pratar. du ser strålande ut säger min ena farbror som jag inte träffat sedan farfars begravning för två år sedan. Ja, det har hänt saker sen sist. Om än inte mycket. Jag sitter på ett tåg. På väg hem. Farmor är i alla fall frisk, och hyfsat kry. hotade brorsbarnet med ingen kram, inga julklappar. Funkar alltid. Solen lyser fortfarande. Frosten ligger kvar. Och mina fötter håller på att tinas upp i det varma tåget. För kallt. Det har det varit.

