På onsdagen söker jag blicken. Lång bort. Håller kvar. Tills han tittar bort. Vrider kroppen ett halvt varv vid ett annat tillfälle. Tittar.  Det är tyst. Tyst bland alla andra leenden och prat. Jag tränar med Rock(y)tjejen på måndagen, själv på onsdagen. Slänger mej I soffan på kvällen och öppnar min bok jag inte läst på länge.  

På torsdagen öppnar sig våran artonårige praktikant. För mej. Jag satt ute, hittade henne i trappan på väg ner. En stund senare kom hon ut. Frågade om hon fick prata en stund. Vi pratar om livet. Om hennes ångest inför en sak. En sak som inte går att ändra på. Nu. Får henne på rätt sida tänket. Att hon kommer att vara stolt över sig själv när hon blir äldre, och inte gjorde likadant som sina vänner. Att man vill göra likadant som sina vänner, att allt hänger på vad andra tycker. Men när du blir äldre är det vad du själv tycker, som är viktigast.  Livet. Det går upp och ner. Det är ingen fara att gråta en skvätt.  Att ta en nypa frisk luft, andas. Tro mej, livet går upp och ner.  Jag är trettiosju, skulle vilja rensa hela hjärnan med saker ibland. Strukturera om, även om jag är organiserad så flyger det en massa tankar och saker där inne, likt alla löv som virvlar i vinden. Vi leker hobbypsykologer för varandra. Allihop. Hela tiden. Och ibland är allt svårt att säga högt. Med ord. Vad man vill. Känner. Tycker. 

På eftermiddagen pratar jag med hans kollega M. Om tro. Om ödet, slumpen om att träffa någon. Lära känna. En halvtimma senare kommer jag och T in på hur det var själv när man var barn. Han säger sen bland annat om man skulle leva om sitt liv. Hur skulle det varit då. (Inte för att….) Om man skulle gjort saker annorlunda. Börja om på nytt. Och visst. Ibland skulle det vara bra att börja om på nytt. Börja om från början. Igen. Göra allt annorlunda. Göra om. Göra rätt. Den här gången. Med vissa saker. Med relationer. Fixa. Efter arbetsdagen börjar vi pynta inför jul. Praktikanten är leende glad när hon säger hejdå mitt i allt stök av pynt och pepparkakshus. Skinksmörgåsar och glögg. Och jag gjorde nog henne väldigt glad och lugn idag.  Det är första december. November är över. 

