På måndagseftermiddagen är jag åter på gymmet. Lika bra när jag ändå är pigg. Vilodag idag och jag skickar i väg ett paket med julklappar. Blir sugen på lussekatter. Kan man äta det till middag?   

Hans kollega M ler stort under måndagen säger heeeej och en tumme upp. Jag ler tillbaka, skrattar lite lätt där jag står fem meter bort. Jag förstår. 

Var vi lite väl bortskämda med tre dagars sol i början på december? Det är fortfarande mörkt vid niotiden på morgonen. Grått. Mörkt. Fuktigt. Inte en strimma ljus på hela dagen. Tröttsamt. Ögonen blir trötta. 

Henrik säger hej på tisdagen. Ler ett dolt leende. På eftermiddagen frågar han om torsdagen. (Tumme upp) Mina trötta ögon vill le. Munnen likaså. Ler inombords. Men jag svarar så gott jag kan. En kvart innan hade jag släckt en del lampor i taket som var för starka.  Jag glömmer naturligtvis mina läsglasögon på jobbet. Kanske behöver jag köpa ett par till? 

