Från början skulle jag bara rensa bort lite kvitton och bruksanvisningar. Men det blev mer än så. Jag har en stor vit låda med lock. Den innehåller en massa kvitton och anvisningar för olika ändamål. Så jag tänkte att det kanske kunde vara bra att rensa lite. En torsdag kväll efter gymmet. Ursäkta. Men vem har sparat ett kvitto på en kavaj för ett tusen tvåhundranittio kronor? År tvåtusen fem? Tydligen jag. Bruksanvisningar. Anvisningar för minst fem mobiler. Hur mycket skräp som helst. Gick igång på alla sladdar och dylikt. Minskade ner den lådan till hälften. Vet inte ens vilken sak de tillhör. 

Ett gammalt modem fick även känna sig besegrad. Och varför har jag kvar två stycken trådlösa hemtelefoner? Bort. Bort. Papper i olika mappar. Bort. Minskade rejält. Fick även ner alla pärmar med foton i, ner till förrådet i källaren på fredagskvällen. Symaskinen som är en Husqvarna från det året jag föddes. Den åkte ner. Min allt-i-allo skrivare/scanner/kopiator som stod och enbart förhandsgranskar ihop med min nya dator. Ner till källaren. Ska jag slänga den? Vips. Så hade jag en del skåp ovanför garderoberna i hallen tomma. Ändra om? Javisst. Klart man börjar tänka om i huvudet. Ut med alla kläder och dylikt. Ändra om i en massa garderober. Vaknar en lördagsmorgon och det är kaos i hallen. Kläder ligger utströdda i vardagsrum och sovrum. Kliver över. 

Promenerar till gymmet. Gör hyfsat ok ifrån mej under en timma. Hem. Tar tag i kaoset under de tre närmsta timmarna. En lättnad över att allt är klart, då jag egentligen inte trodde att det skulle bli så mycket som det blev. Rensning och omorganisering. Sex stycken soppåsar med olika slags saker i slängdes. Någon dag ska jag ta tag i källarförrådet. Rensa. Slänga. I kväll blir det lite vin. 

