Valborg. Detta år regnar det inte. Det är sol. Blåsigt. Men det regnar inte. Vi, jag och några vänner fixar olika sorters tappas. Det är allt i från pitabröd med köttfärs, guacamole. Till majssoppa, räkor på spett, ostplättar och ölkorv. Heta korvar i sås, frästa champinjoner och laxröra. Och vi bestämmer att nästa middag på stan kommer att bli Pinchos. Vi tar oss inte till den närmsta majbrasan i år heller. Men det gör inget. Titti är bättre och bättre från sin livmoderhalscancer, håret börjar växa ut. Och hon är mycket piggare. En bra bättre kväll. Strax före klockan elva på den röda dagen första maj, traskar jag upp några minuter till före detta granne/kollega M. Förra året hjälpte vi till att flytta, ett par hus ner till denna lägenhet. Hon och hennes familj. Nu är det bara hon som flyttar. Igen. Och det kommer att bli bra. Det tar bara tid. Ett bra beslut. Ett efterlängtat beslut.  Det är ingen hemlighet att jag har gått och väntat på den här dagen. I flera år. Det är ingen hemlighet att jag bankar huvudet i väggen angående hennes man. M finns i mitt hjärta till hundra procent. Men inte han. Jag kommer senare hem till en som vanligt tom lägenhet. Sätter mej på balkongen med en bok. En kaffe. Och jag sen somnar jag i en timma. Första maj. Dagen och de tre lediga dagarna är snart slut.

